´n beetje gedicht

Geplaatst op: januari 23, 2013 door deboernadine in Gedichten en reacties daarop
Tags:, ,
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
‘n Beetje
 
Sterven doe je niet ineens,
maar af en toe ’n beetje
en alle beetjes die je stierf,
’t is vreemd, maar die vergeet je,
het is je dikwijls zelfs ontgaan,
je zegt ik ben wat moe,
maar op ’n keer dan ben je aan
je laatste eindje toe.
 
Toon Hermans
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bron:  http://www.kimbervie.nl/toon-hermans.htm

Ik kwam dit gedicht vorig jaar al eens tegen. Toen al vond ik het een mooi gedicht, nu nog steeds…

Dat alle kleine beetjes in het leven bijdragen tot de grote, is de kerngedachte van dit gedicht. Het gaat ook over de dood. Het mooiste aan dit gedicht vind ik dat het luchtig verteld wordt, ookal gaat het over een zwaar onderwerp. Ik zie het als een beetje gedicht waar toch een diepe betekenis in zit. Het doet me nadenken over alle kleine beetjes waar je toch enorm van kan genieten en dat je dat ook zeker moet doen! Voor je ze vergeet…

Ik vind dit gedicht echt de moeite waard! Het zegt dat je moet genieten wanneer het nog kan, want voor je het weet is het afgelopen, ben je aan je laatste eindje toe.

Gedicht Nederlands´n Beetje – Toon Hermans

reacties
  1. Marie Geudens schreef:

    Ik vind het een heel mooi gedicht en volgens mij is dit ook wel een beetje waar.
    De rijm is ook niet zoals elk ander gedicht (AB AB AB AB …). Het stoort niet en heeft een mooi ritme en het is ( volgens mij ) geen gedicht om zomaar even snel op te zeggen. Het heeft zeker en vast wel inhoud, de dichter wil hier duidelijk iets zeggen.
    Het heeft mij wel aangesproken.

  2. elisajacobs schreef:

    Dit vind ik echt een heel mooi gedicht!

  3. maeshelena schreef:

    Mooi gedicht en mooie lay-out, Nadine!

  4. sesayisatu schreef:

    De lay-out, met een beetje kleur past goed bij de titel!

  5. maeshelena schreef:

    Met mooie lay-out bedoel ik natuurlijk de lichte kleur van de letters, een beetje!

  6. lottedeboer schreef:

    Mooi gedicht en ook een heel mooie lay-out!

  7. Wat een vlakgom al niet vermag. Heel mooi!

  8. margotschurmans schreef:

    Mooi gedichtje Nadine! Ik moest er wel ’n beetje bij nadenken!:-)

  9. celinevanoers schreef:

    Prachtig gedichtje en een sterke motivatie! Het zet je wel aan het denken!

  10. sofiewinters schreef:

    Poëzie als steun. Ik vond troost toen dierbaren stierven omdat het verwoordt wat is. Niemand is dood tot je hem/haar vergeten bent. Laten we zoals Toon Hermans daar aan vasthouden. (Zeer goede keuze, Nadine!)

  11. paulinepiedfort schreef:

    Mooi gedicht! De lay-out heb je helemaal juist gekozen. Goeie keuze Nadine!

  12. reneesch schreef:

    Dit gedichtje vind ik eigenlijk wel een beetje ontroerend, niet!?
    Het is raar wat hij zegt en niet altijd even leuk, maar het is wel de realiteit!
    Ik vond het gisteren al een mooi gedicht, nu nog steeds…

  13. jannepetroons schreef:

    Nadine, het allermooiste aan dit gedicht vind ik dat jij er zo’n band mee hebt 🙂
    Toen je het ’s middags begon uit te leggen: MEGA! (:
    Heel mooi gedaan and keep up the good work!

  14. kim schreef:

    Zou je de link aan willen passen. Het juiste adres is nu http://www.kimbervie.nl/toon-hermans.htm hoewel het gedicht voorlopig nog even vindbaar zal zijn via de link die jij vermeld hebt. Toch hoop ik dat je deze aan wilt passen.

Plaats een reactie